Vad är Spirulina?

0
152

Spirulina är en form av ätbara alger som säljs som hälsokost och kosttillskott. Denna form av alger är av särskilt intresse för styrketränare. Styrketränare som tar spirulina gör det i tron att det förbättrar immunsystemet, förbättrar atletisk prestanda, främjar återhämtning från intensiva träningspass och hjälper en hålla vikten.

Egenskaper

Spirulina, vetenskapligt känd som Arthrospira platensis, är en mängd blågröna alger som växer i alkaliskt saltvatten i subtropiska och tropiska områden. Spirulina odlas kommersiellt i Kalifornien och Mexiko, vilket ofta ger en mörkgrön färg till vattnet där den odlas. Spirulina är vanligast tillgänglig i form av piller, pulver och flingor, och har spirulina i århundraden använts som mat i många olika kulturer.

Näringsämnen

Spirulina är inte bara ätbart men extremt näringsrik. Den innehåller 65 procent protein, vilket är viktigt för styrketränare som vill äta en proteinrik diet för att bygga muskler. Spirulina innehåller också många B-komplex vitaminer, vitamin E, beta-karoten och zeaxanthin. Den innehåller också den fördelaktiga essentiella fettsyran gamma linolensyra, som är rik på järn. Andra näringsämnen är mineralerna kalcium, kalium och magnesium, liksom spårämnena mangan, selen och zink.

Effekt

Spirulina kan förbättra ditt immunsystem. Det och mycket mer visar ett fåtal studier gjorda på människor.

Ökar styrka och uthållighet

I en liten 8-veckors studie från Indien ökade de som tog spirulina och tränade mer i styrka än som tog de som bara tog spirulina eller bara tränade. Denna studie visade endast en effekt och visade inte en förbättring av uthålligheten.

Minskar oxidation

Oxidativ stress från fria radikaler kan leda till många sjukdomar och kan bidra till snabbare åldrande. Antioxidanter reducerar fria radikaler och oxidativ stress.

En koreansk studie visade att spirulina ökade antioxidantkapaciteten jämfört med kontrollgruppen. En annan koreansk studie med typ 2-diabetes patienter visade också en ökning av antioxidantkapaciteten.

Substansen i spirulina som är ansvarig för dess antioxidantegenskaper kallas C-phycocyanin. Substansen har också visat antiinflammatoriska, neuroprotektiva och hepatoprotektiva effekter, som alla är fördelaktiga.

Förbättrar kolesterol och triglycerider

En av spirulinas fördelarna är att det finns bevis för att det kan förbättra dina kolesterol- och triglyceridnivåer.

Förutom det finns det andra som observerade en minskning av triglyceridnivåer och LDL-kolesterol och en ökning av HDL-kolesterol.

Den totala effekten verkade vara starkare i ohälsosamma grupper som de med fettleversjukdom eller metabolt syndrom. Dessa resultat tyder fortfarande på att spirulina ger en positiv effekt för blodprofil och minskar risken för hjärtsjukdom.

Denna mexikanska studie visade en minskning av LDL och triglycerider och en ökning av HDL. Forskarna märkte också en minskning i blodtryck.

En annan studie från Mexiko observerade löpare som i mer än ett år var fysiskt aktiva. Triglycerider minskade och de yngre löparna visade sig ha de bästa resultaten.

En studie från Indien observerade effekterna av spirulina på personer med typ 2 diabetes. Triglyceriderna sänktes signifikant i gruppen som använde spirulina. LDL såg en minskning och HDL ökade något.

En grekisk studie på patienter med dyslipidemi såg en minskning av triglycerider, LDL och kolesterol. Det var en liten ökning i HDL-nivåerna och andra saker som vikt och BMI var desamma.

En mexikansk studie utförd på råttor visade att de också gynnades av spirulina. Denna studie granskade även tidigare tester hos människor och drog också slutsatsen att spirulina minskade blodtrycket, LDL och triglycerider.

Sänker blodtrycket

Högt blodtryck kan leda till hälsoproblem såsom stroke. Den goda nyheten är att spirulina faktiskt kan bidra sänkningar av blodtrycket.

I de tidigare nämnda studierna från Grekland, Mexiko (2007) och Mexiko (2009) föreslogs det att spirulina hjälpte till att sänka blodtrycket.

Hjälper med att kontrollera allergier

Många människor lider av allergier. Några vanliga allergier är damm, pollen och husdjursdander och symtom inkluderar nysningar, kliande ögon och en rinnande näsa. Om du upplever dessa symptom kan spirulina hjälpa till.

Det finns bara en studie som har undersökt detta men personerna i studien upplevde en signifikant lindring av deras symtom jämfört med kontrollgruppen.

Studier

Drugs.com rapporterar om en mänsklig studie som fann att spirulina ökar naturliga mördarceller och interferon. Andra studier som citerats av Drugs.com visade att spirulina har antivirala egenskaper och förebygger virus som herpes simplex och HIV-1.

En studie publicerad år 2006 i ”European Journal of Applied Physiology” registrerade effekterna hos volontärer som genomgick ett fysiskt krävande löpbandspass efter att ha tagit spirulina i tre veckor. Forskare upptäckte att spirulina förebyggde skador på skelettmusklerna, så att patienterna kunde träna längre och hårdare innan de blev trötta.

Spirulina har avgiftningseffekter som bidrar till ökad urinutskiljning av arsen hos personer med kronisk exponering och har visat sig öka hemoglobinnivåerna i undernärda barn i Västafrika.

Slutsats

Om du vill lägga till spirulina som en del av dina kosttillskott och undrar hur mycket du ska ta, använde de flesta studierna dagliga doser som varierade mellan 1 och 5 gram. Förutom potentiell förorening finns det inga kända biverkningar hos spirulina.

Spirulina verkar vara ett riktigt hälsosamt kosttillskott med många vitaminer och mineraler samt en massa andra potentiella fördelar.

LÄMNA ETT SVAR

Ange din kommentar!
Ange ditt namn här