Pre-workout (PWO) – Vad är det?

0
391

Denna artikel innehåller all information du behöver om kosttillskottet PWO.

Vad är Pre-workout (PWO)?

Pre-workout (PWO) är en prestationshöjande produkt som har fått mycket glöd på marknaden dessa dagar och du har säker hört talas om det en eller annan gång. Det var inte länge sedan produkten framställdes och introducerades på kosttillskottsmarknaden och är idag en av de mest köpta produkterna bland kosttillskottskonsumenter. Anledningen till att PWO har fått sådant stort skinn idag är simpelt förklarat. PWO ger otroliga resultat på gymmet då du omedelbart känner effekten. Dessa är några av de vanligaste effekterna bland användarna:

  • Ökad Styrka – PWO ger en extra boost under din styrketräning och du orkar alltid lite extra, vilket i längden ger stora resultat. Rekommendation: Om du söker en ökad styrka bör du välja en PWO som innehåller kreatin. Läs mer om kreatin här!
  • Ökad Uthållighet – Det är ingen hemlighet att Pre-workouts är riktade mot kunder som tränar hård styrketräning, men faktum är att PWO även ökar din uthållighetsprestation och kan därav användas av fler, även konsumenter som inte enbart söker styrka, kanske även du också. I de flesta pre-workout fabrikaten så förekommer koffien och detta är eftersom studier har visat på att det har en extremt positiv effekt på uthållighetsprestationen, vilket kan bero på att det minskar den upplevda ansträngningen vid intensiv träning. Beta-alanin är en annan stor komponent inom PWO och ämnet har fått stor uppmärksamhet på senare tid utav idrottare samt idtrottsforskare. De studier som har publicerats har dock främst fokuserats på kortare högintensiva prestationer, exempelvis styrketräning.
  • Minskad Muskelnedbrytning – PWO var i första hand utvecklat med syftet att hjälpa konsumenten under träningspasset. Men på senare tid har företag  tagit fasta på betydelsen av att optimera proteinsyntesen och innehåller därför olika aminosyrasammansättningar som motarbetar muskelnedbrytningen. Oftast är den väl beryktade tripletten leucin, isoleucin och valin inkluderad, kanske mer kända som BCAA eller grenade aminosyror. De grenade aminosyrorna har som i första uppgift att minska tröttheten i musklerna i samband med uthållighetsprestation, vilket hjälper återhämtningen hos konsumenten.
  • Ökad Energi och fokus – Som nämnts tidigare så förekommer koffein i nästan alla pre-workoutprodukter och har flera olika effekter på dig. Utöver ökad uthållighet ökar den även din energinivå, samt koncentrationen under ditt träningspass. En stor majoritet av den forskning som bedrivits inom detta ämne, vilket är väldigt mycket, visar på att koffein ökar både uppmärksamhet, vakenhet och koncentrationsförmågan. Ofta används då rent koffein och inte kaffe, detta är eftersom kaffet innehåller flera andra ämnen som kan påverka resultaten. Rent koffein absorberas även mycket snabbare och medför därför en snabbare effekt.
  • Hormoner Den hormonella miljön är oerhört avgörande för resultaten i träningen eftersom de har stor påverkan på muskeltillväxten. Nivåerna av de muskeluppbyggande hormonerna påverkas av träningen, men även avkost och sömn. Bland annat har mineralen zink visat sig vara betydelsefull för behålla normala nivåer av muskeluppbyggande hormoner och en funktionell proteinsyntes. I dessa sammanhang har både örter såsom tribulus terrestris och aminosyror som arginin och D-asparaginsyra lagst märke till. Förekommer någon av dessa ämnena så har pre-workoutprodukten utvecklats i syfte att optimera träningsresultaten över en längre period och inte bara maximera prestationen på kort sikt.
  • Muskelpump och tryck – Muskelpump och tryck innebär att blod pumpas till muskeln vilket i sin tur skapar ett tryck och en fylld känsla, vilket väldigt många upplever som en prestationshöjande effekt. Det är vanligt att aminosyran arginin förekommer inom pre-workoutprodukter eftersom den ger användaren en bra pump. Pumpens funktion styrs bland annat av signalmolekylen kväveoxid (NO) vilken i kroppen ombildas från aminosyran arginin, därav förekommer den oftast i PWO-fabrikat. Aminosyran citrullin omvandlas till arginin i kroppen och inkluderas även i syfte av att göra omvandlingen till NO komplett.

Koffein

Koffein är ett basiskt ämne som har som effekt att stimulera det centrala nervsystemet till att tillfälligt motarbeta trötthet, därav används detta ämne i PWO. Exempel på dryck som innehåller koffein (exklusive PWO) är: te, kaffe, läsk och energidrycker, vilket dricks av alla åldrar.

Koffein är den drogen som konsumeras mest runt om i världen.  Årligen intas globalt 120 000 ton koffein och Sverige ger en stor boost till detta nummer. Sverige är nämligen det land där det dricks mest kaffe, globalt sätt vilket innebär en stor konsumtion av koffein. I Nordamerika förbrukas koffein dagligen av ungefär 90 procent av den vuxna befolkningen. Koffein betraktas av de flesta människor som förhållandevis ofarlig och på senare tid ser vi en befolkning som intar koffein vid mycket yngre åldrar jämfört med tidigare årtionden. En studie gjord år 2008 visade att en regelbunden konsumtion av koffein kan skapa humörsvängningar och under graviditet så stiger risken för missfall. Men en annan studie gjord under samma år hittade inga samband med koffeinintag och ökade missfall. Så bieffekter av koffein finns där men är relativt ovanligt.

Beta-alanin

Beta-alanin är en icke essentiell aminosyra, vilket innebär att kroppen kan skapa denna aminosyran själv. Den är även det största byggmaterialet inom karnosin som kan motverka glykation i musklerna. Genom tillskott av beta-alanin så har forskning visat på en ökning av karnosinkoncentrationen i musklerna vilket minskar uttröttning hos individer under träningspass samt visat på en ökning av total muskelaktivitet. Beta-alanin visar störst potential som prestationshöjare under aktivitet inom intervaller, exempelvis styrketräning. En förvarning: beta-alanin kan ge kli vid kontakt med hud/läppar, men är helt ofarligt.

Biverkningar med PWO

Pre-workout preparat är populära för att de fungerar så effektivt. De ger inte bara en fysisk effekt utan även en ökad mental skärpa tillsammans med ett fokus som hjälper vardagsmotionärer såväl som professionella atleter att nå sina mål och förbättra sina resultat. Vad finns det då för risker med att ta dessa preparat?

Magbesvär

Ämnena i PWO kan skapa tarmbesvär såsom diarré, magont och i vissa fall illamående. Olika produkter består av olika blandningar av ämnen. Det är därför viktigt att man börjar med små doser och kollar biverkningarna där. En annan produkt kanske passar bättre, så prova runt.

Skador på njurarna

Om man intar PWO i för höga halter under lång tid så kan det leda till njurskador. Detta sker inte bara med kosttillskottet PWO utan även med andra kosttillskott, men det är mycket ovanligt. Man ska försöka hålla sig till de rekommenderade doserna för produkten och bara inta PWO vid träningspass.

Hjärtrubbningar och kärlskador

I vissa pre-workout preparat så finns det substanser som tillsammans med koffein ger en alltför stimulerande effekt och ökar risken för rubbningar i hjärtrytmen och i vissa extrema fall även hjärtinfarkter. Stimulerande ämnen som till exempel koffein sätter igång det nervsystem som styr hjärtats arbetsrytm och även nybildningen av stresshormoner, adrenalin. Dessa hormoner ökar hjärt- och kärlaktiviteten ytterligare, vilket kan leda till farliga biverkningar i vissa fall som hjärtrubbningar och stroke. Allvarliga biverkningar som hjätrubbning och stroke är mycket ovanligt, men ett tecken på att man bör minska dosen är att man upplever dessa hjärtklappningar som sedan kan leda till hjärtrubbning och stroke.

Typiska ingredienser i PWO-produkter

BCAA (grenade aminosyror leucin, isoleucin & valin), Beta-alanin, Tyrosin, Citrulline, Taurin, Kreatin och Koffein.

Dosering/Användning/Ersättning/Kostnad

Hur mycket

En vanlig dos är en skopa från en burk, men för att vara säker, läs rekommendationen som är skriven oftast ovanför innehållsförteckningen. Du kan även känna av själv hur mycket du behöver och vill ta, jag rekommenderar inte mer än den dubbla rekommenderade dosen.

När?

För att ämnena i en pre-workout ska kunna absorberas snabbt utav kroppen så är den bästa tidpunkten att inta PWO 30-50 minuter innan träning.

Vad kan jag ta istället?

Om man nu känner för att inte ta PWO före träningspassen så finns det alternativ. Personen skulle lika gärna kunna inta kreatin, dricka en enorm kopp kaffe och dricka en ”proteinshake”

Kostnad

Normaldosen PWO ligger på runt 10–15 gram och kostar runt 10 kr.

Slutsats

Pre-workout är en väldigt bra produkt för dig som vill få en extra boost vid träningspasset, för att orka med de extra repetitionerna. Det ger bra resultat och bra effekt omedelbart men kan skada banken. En normal kostnad för en bra PWO-tub ligger på allt mellan 300-400 kr och tar slut på 1 – 3 månader, beroende på hur ofta du använder det. För mycket PWO kan även leda till att du utvecklar en koffein-tolerans vilket skadar effekten av ditt pre-workout och därmed går ner i värde. Men detta är en stark rekommendation till seriösa styrketränare och andra atleter.

LÄMNA ETT SVAR

Ange din kommentar!
Ange ditt namn här