L-Glutamin – Vad är det?

0
45

Denna artikel ger dig en djup förståelse om vad L-glutamin är. Är det nödvändigt? Är det skadligt?

Vad är det?

Glutamin är en icke-essentiell aminosyra som förekommer naturligt i kroppen och kan också hittas i många livsmedel i en hälsosam diet. Men under perioder med intensiv träning så som styrketräning och sjukdom kan L-glutaminvärdena bli kraftigt reducerade, vilket är anledningen till att tillskott kan krävas.

Även om en icke-essentiell aminosyra ger energi till immunsystemet och mycket av det lagras i dina muskler, vilket är anledningen till att intensiv träning eller uthållighet kan drabba glutaminvärdena grovt, därav kan tillskott vara nödvändigt.

L-Glutamin tillskottens hälso-fördelar sträcker sig över träning och återhämtning dock; Det är aktivt involverat i många metaboliska processer och är den främsta bärare av kväve i kroppen och är en viktig energikälla för många celler. Därför är det väldigt viktigt att se till att kroppen har tillräckligt med glutamin för att fungera.

Andra hälsofördelar är:

– Återhämtning från allvarliga operationer, stora skador eller brännskada.

– Under sjukdomstider kan det hjälpa till med att stödja immunsystemet och hjälpa kroppens matsmältningssystem under infektioner.

– Det möjliggör också produktion av en naturlig antioxidantglutation, som hjälper till att förhindra cellskador och hjälper till att skydda celler mot oxiderande fria radikaler, vilket potentiellt minimerar risken för cancer.

Andra studier har även visat att tillskott av L-glutamin kan hjälpa med

  • Förstoppning eller diarré
  • Ångest
  • Socker eller alkoholsug
  • Dåligt immunförsvar
  • Låg muskelmassa
  • Dålig sårläkning
  • Långsam återhämtning efter träning

Glutamin och träning

Intensiv träning eller uthållighet gör att blod och muskelnivåer av glutamin faller och musklerna slits. Användning av glutamin som tillägg före och efter intensiv träning kan vi stoppa för mycket muskelavbrott och hjälpa till med proteinsyntes för att bygga muskler.

Kompletterande med glutamin kan också göras genom att äta mat som innehåller glutaminet, såsom:

– Nötkött, fläsk och kyckling

– Mejeri (mjölk, yoghurt och ost)

– Tofu och bönor

– Ägg

– Rå spenat och kål.

Vem behöver det?

Eftersom glutamin redan produceras i kroppen är det inte nödvändigt att ta in stora mängder i tillägg eller livsmedelsform. Generellt är den rekommenderade minsta dosen av L-glutamin 10g per dag, men beroende på omständigheter kan detta öka till 40g / dag i fallet att man är en tävlande idrottare eller är en person med allvarliga hälsoproblem som cancer.

En studie visade att ”långvarig övning och perioder med tung träning är förknippade med en minskning av plasma gigamon koncentrationen och detta har föreslagits vara en potentiell orsak till det träningsinducerad immunförsvaret och ökad mottaglighet för infektion hos idrottare”.

Det visade sig att akuta intag av glutamin på ca 20-30 g verkade inte ha några märkbara bieffekter.

Även om författarna av studien klargjorde att mer forskning behövs innan det slutgiltigt konstateras att glutamintillskott har långsiktiga fördelar, så sa de att ”glutamin kan ha en indirekt effekt på immunfunktion och infektions incidens genom att bevara antioxidant glutation eller upprätthålla tarmbarriärfunktion”.

Kostnad/Dosering

När du tar tillskott av glutamin så är doseringen 5 gram L-Glutamin 2-4 gånger/dag, vid sidan av en varierad och bra kost hjälper dig att optimera kroppens uppbyggnad. Glutamin är relativt billigt då en burk/påse kostar ungefär 150:- och ligger på runt 400 g. Burken/påsen räcker till 80 skopor, alltså 20 – 40 dagar beroende på hur mycket man intar.

Slutsats

Nästan alla livsmedel som innehåller protein innehåller lite glutamin, men mängden varierar. Mat från djur är bra källor på grund av deras proteininnehåll. Att få tillräckligt med protein i din kost kan säkerställa att du får tillräckligt med näring

LÄMNA ETT SVAR

Ange din kommentar!
Ange ditt namn här