Hur snabbt bör man gå ner i vikt?

0
226
Hur snabbt bör man gå ner i vikt?

Att gå ner i vikt är något vi flesta vill någon gång i livet. Men hur mycket vikt är säkert att tappa varje vecka? Det är sådana frågor vi i denna artikel besvarar.

Simpelt svar

Så långsamt som du kan utstå med! I detta avseende kan vågen vara din bästa vän, men också din värsta fiende. Även om ditt mål är att se till att siffran sjunker, reflekterar skalan ofta inte exakt vad som händer i din kropp.

Vikten fluktuerar

Oavsett din konditionsnivå kan numret på vågen fluktuera med två eller fler kilo på en enda dag, beroende på saker som hur mycket vatten du dricker och mat du äter. Dessa förändringar betyder inte att du plötsligt har gått upp fem permanenta kilon av fett. Av den anledningen är det viktigt att väga dig själv vid samma tid varje dag eller vecka och att ta det som står på skalan med en nypa salt.

När du väger dig så är det viktigt att komma ihåg att viktminskning vanligtvis är ganska långsamt. Beroende på hur många kalorier du skär ner på och hur mycket motion du får, är ett halvt kilo till ett kilo vecka ett rimligt mål.

Vågen kan stanna på samma siffra

Men ibland, speciellt om du är på en seriös långsiktig viktminskningsresa, kan vågen ibland inte ändra på sig alls i veckor eller till och med månader, även om spegeln visar på att du förlorar magfett och lägger på dig muskler. Det är helt normalt. Kom bara ihåg att med tiden kommer din konsekventa strategi att löna sig. Långsam viktminskning är alltid det bästa valet.

Väg dig inte för ofta

Om du inte kan sluta tänka på det numret på vågen kan det vara viktigt att begränsa antalet gånger du kliver på den. Det kan också gynna dig att ta foton på veckovisa framsteg. På det sättet kommer du att märka de små förändringarna och känna dig mer motiverad för att fortsätta. Det kan också vara till stor hjälp att få din kroppsfettprocent kontrollerad, men det är inte nödvändigt.

Numret går upp

Om du verkligen är intresserad av styrketräning märker du att numret på vågen går upp istället för att gå ner eftersom din muskelmassa ökar. Kom ihåg att vågen inte alltid berättar hela historien. Så lägg märke till spegeln, hur du känner dig och hur du presterar i dina träningspass.

Gå ner i vikt för snabbt

Att snabbt gå ner i vikt kan vara frestande för många. Men det är oftast inte det bästa alternativet. Går du snabbt ner i vikt i följd av en extrem lågkalori-diet kan du lätt tappa motivationen och sluta med viktminskningen. Det är även mycket lättare att förlora muskelmassa när man äter alldeles för lite. På lång sikt kan ett för lågt kaloriintag påverka hormonerna i kroppen som reglerar viktminskning.

Vi rekommenderar därför att gå ner i vikt sakta men säkert. Du säkerställer då att kilona du förlorar består av mestadels fett och inte muskler. Vill du vara ännu mer säker på att inte förlora muskelmassa rekommenderar vi att inta aminosyror (BCAA). Dessa kan vara till stor hjälp vid en deff då det förebygger behållningen av muskler.

Läs mer om BCAA här: Aminosyror – ska man ta det?

Slutsats

Det är viktigt att ta det lugnt när man går ner i vikt. Man ska tänka på att inte gå ner i vikt alldeles för snabbt eftersom det i längden kan skada kroppen. Sikta på ett till två kilon per vecka och planera viktminskningsresan på det sättet. Ska du gå ner 10 kilo kan du räkna med att det kommer ta 10 till 20 veckor.

LÄMNA ETT SVAR

Ange din kommentar!
Ange ditt namn här