Hur äter man för att gå ner i vikt?

0
138
Hur äter man för att gå ner i vikt?

För att gå ner i vikt krävs det inte bara mer träning, utan även mindre och mer hälsosam mat. Vi har samlat ihop all information du behöver för säkert gå ner i vikt.

Äta mindre?

Det krävs en lite mer strategisk plan för att gå ner i vikt. Allting börjar med hur du tänker. Istället för att se mat som någonting du måste begränsa, se det som bränsle för den hälsosamma livsstil som du strävar efter.

Ändringarna man måste göra är inte så stora som många tror. Man får oftast bra resultat genom att:

  • Byta ut kalorifyllda läskedrycker mot sockerfria och kalorifria drycker.
  • Inte äta så lite så att man inte klarar av att fortsätta dieten.

Kalorier är egentligen den viktigaste delen i viktminskning. Äter du mindre än vad du gör av med kommer du att gå ner i vikt, svårare än så är det inte. Men bara för att det inte är komplicerat betyder det inte att det är lätt. Är man inte van vid hunger är det lätt att trilla tillbaka till samma gamla ohälsosamma vanor igen. Det är därför viktigt att inte begränsa kaloriintaget alltför häftigt de första veckorna. Med tiden blir kommer resultat och med det kommer motivation. Det är denna motivation som hjälper till att begränsa kaloriintaget ännu mer.

Näring

Näring är en annan viktigt del i viktminskning. Som nämnt tidigare, går man ner i vikt oavsett vad man äter om man håller sig i ett kaloriunderskott. Detta betyder inte att din kropp kommer att må bra med lite till ingen näring under viktminskningen. Äter man mat som är näringssnålt kommer man att må ännu sämre och värst av allt kommer man att förlora mer muskler än nödvändigtvis. Kroppen behöver protein för att bibehålla muskler. Får den inte detta kommer kroppen istället att börja äta på musklerna. Det är därför viktigt att äta mycket protein när man försöker gå ner i vikt. Dessutom är protein även mer mättande än vad kolhydrater är.

Hur många kalorier ska man äta för att gå ner i vikt?

Detta kanske är din viktigaste fråga. Svaret beror förstås på din kropp. För att räkna ut hur många kalorier du behöver för att gå ner i vikt måste du först räkna ut hur många kalorier du behöver för att behålla vikten. Detta kan du göra genom att använda formeln nedan.

Man: BMR = (10 x kroppsvikt i kg) + (6.25 x längd i cm) – (5 x ålder) + 5

Kvinna: BMR = (10 x kroppsvikt i kg) + (6.25 x längd i cm) – (5 x ålder) – 161

Sedan behöver du subtrahera 500-1000 kalorier från ditt BMR. För att gå ner ett halvt kilo per vecka behöver du äta 500 kalorier mindre än ditt BMR. För att gå ner ett helt kilo per vecka behöver du äta 1000 kalorier mindre än ditt BMR.

Innan du direkt väljer att äta 1000 kalorier mindre än ditt BMR ska du förstå att det är fullt möjligt att göra det men det kräver disciplin. Det är väldigt svårt att hålla ett så högt kaloriunderskott under en lång tid. Det är därför så många inte lyckas med att gå ner i vikt. Vi rekommenderar därför att börja med ett kaloriunderskott av 500 kalorier.

Om du har en stark vilja att snabbt gå ner i vikt och du vet att du kommer att klara det kan du välja att ha ett 1000 kaloriunderskott istället. Det är fullt möjligt att ha det och det skadar inte din kropp på något sätt. Det ända negativa med det är att det är svårt att hålla dieten.

Hur vet jag hur många kalorier jag stoppar i mig?

På alla ätbara livsmedelsprodukter står det på baksidan vad det innehåller. Här finner du även hur många kalorier livsmedlet innehåller. Det är förstås svårt att räkna ut kalorier i all mat man äter och därför kan det rekommenderas att ”uppskatta” hur många kalorier det finns i maten man äter.

Har man räknat kalorier ett tag får man en förståelse om hur många kalorier de olika livsmedlen innehåller. Man kan då uppskatta kalorierna i det man äter. Ett tips är att alltid överskatta kalorierna. Tror du att maten du äter innehåller runt 600-800 kalorier, skriv ner 600. Detta kommer göra så att du alltid äter mindre än vad du uppskattat istället för mer. På så sätt går du enklast ner i vikt.

LÄMNA ETT SVAR

Ange din kommentar!
Ange ditt namn här