Högt bmi med mycket muskelmassa? Här är varför

0
139
Högt bmi med mycket muskelmassa? Här är varför.

Body mass index, eller BMI, är ett verktyg som använder din höjd och vikt för att räkna ut mängden kroppsfett du har. BMI-mätningen, som ofta används av läkare, försäkringsbolag och andra hälsoinstitut, kan ge dig en allmän uppfattning om din hälsa. Det är möjligt att ha ett högt bmi med mycket muskelmassa.

BMI kan ibland vara felaktig, särskilt för atletiska individer eftersom det inte vet om det är muskelmassa eller fett som gör att du väger mer. Om du vill ha en mer exakt bild av din hälsa, överväg alternativa mätningar som kan ge dig en mer fullständig förståelse av din kroppssammansättning.

Vad mäter BMI?

BMI använder din höjd och vikt för att beräkna mängden kroppsfett du har. Denna formel använder allmänna medelvärden för att avgöra om du är underviktig, normal, överviktig eller extremt överviktig.

Formeln som används för att beräkna BMI är enkel: dela bara din vikt i kilogram med din höjd i kvadratmeter.

Så här ser BMI skalan ut

  • Mindre än 18.5: Underviktig
  • 18.5 till 24.9: Normal
  • 25 till 29.9: Överviktig
  • 30 eller högre: Extremt överviktig
högt bmi med mycket muskelmassa

Kan man vara frisk med en hög BMI?

Även om din BMI är en ganska exakt uppskattning av ditt totala kroppsfett, är det inte den bästa indikatorn för vissa människor.

För det första överskattar BMI ofta kroppsfettet hos de med muskler. Muskler har en högre densitet än fett och väger mer. Så det är lätt för en BMI-beräkning att felaktigt tolka muskelmassa för en mycket större mängd fett. Det är därför lätt att ha ett högt bmi med mycket muskelmassa.

BMI försummar också midjeomkrets, vilket kan hjälpa till att undersöka möjliga hälsorisker förknippade med fetma. Om det mesta av ditt kroppsfett befinner sig runt midjan snarare än höfterna, är det möjligt att du löper en större risk för hjärtsjukdomar och typ 2-diabetes.

Läs mer om att lägga på sig muskelmassa!

Andra hälsomätningar

Medan ditt BMI kan ge dig en översikt på din hälsa finns det andra mätningar att tänka på. Din midjeomkrets, som nämnts ovan, är en annan lättmätad hälsomätning som kan ge dig en ytterligare förståelse om din hälsostatus. Vanligtvis visar mätningar större än 89 cm för kvinnor eller 101 tum för män potentiellt ökad hälsorisk.

Även om det kräver några extra resurser så är att mäta din kroppssammansättning en bättre metod för att avgöra hur mycket av din kropp som faktiskt består av muskler eller fett. En av dessa metoder involverar användning av bromsok för att mäta hudfoldtjocklek. Dessa mätningar kan sedan hjälpa till att bestämma kvoten mellan fett och muskler i kroppen.

Andra mer avancerade åtgärder inkluderar bioelektrisk impedans, undervattensvägning eller dubbel energi röntgenabsorption. Även om dessa metoder verkligen är på ett mer exakt slut, kan de vara svåra att komma åt och är dyra.

För allmänna hälsoändamål kan mått i midja och hudtjocklek ge dig en ganska exakt bild av din hälsa. Speciellt om du är en aktiv, atletisk individ, kan din BMI indikera överviktighet eller fettmassa genom att misstolka din muskelmassa som kroppsfett. Så om du tränar är det inte konstigt om du har ett högt bmi med mycket muskelmassa.

LÄMNA ETT SVAR

Ange din kommentar!
Ange ditt namn här