Aminosyror – ska man ta det?

0
563

I denna artikeln får du all information du behöver om Aminosyror (BCAA)

Vad är aminosyror?

Aminosyror eller BCAA som förkortning är grenade essentiella aminosyror. Detta innebär att aminosyrorna måste tas in via mat eller kosttillskott, kroppen skapar ej dessa tre aminosyrorna själv – L-leucin,L-valin och L-isoleucin. Kroppen använder sig av dessa aminosyror för att bygga upp muskler samt minska trötthet i musklerna efter träningspass. Kosttillskotten proteinpulver innehåller aminosyror eftersom proteinet är uppbyggt av dem,  men inte speciellt mycket BCAA. Genom att inta BCAA så garanteras ett skydd mot muskelminskning från saknad kost, men aminosyrorna går även direkt till musklerna och kan användas som energi för musklernas arbete under träningspasset. På senare tid har mycket forskning gjorts runt kosttillskottet BCAA och fördelarna med det. Studier visar även på att BCAA motverkar den mentala tröttheten hos den som konsumerar aminosyrorna samt bevisar studierna alla andra positiva effekter som nämnts tidigare.

Vem?

Animaliskt protein är väldigt rikt på essentiella aminosyror (BCAA) så genom att konsumera mycket animaliskt protein så är ett BCAA-tillskott tveksamt.

Animaliska produkter rika på protein:

  • Mejeriprodukter, ex keso, mjölk, fil, yoghurt
  • Ägg
  • Kött
  • Fisk
  • Kyckling

Om en person konsumerar mycket animaliska produkter så kan kosttillskotten verka meningslösa, vilket inte är sant – resultat nedan.

Istället för?

Som nämnt innan är animaliska produkter som är rika på protein en bra ersättare för kosttillskottet om man nu är emot kosttillskott och verkligen inte vill inta dem. Aminosyrorna i det animaliska proteinet är dock bundet i en intakt kedja som måste spjälkas, vilket tar tid. Därför tas aminosyrorna upp långsammare i kroppen och ger en viss ökning av kroppens utsöndring av tillväxthormoner.

Hur länge innan träning ska man ta BCAA?

Om du har forskat på BCAA, har du antagligen sett mycket råd om när du ska ta BCAA. Kort sagt, du kan vara ganska flexibel när du tar BCAA, så länge du inte tvingar dem att tävla med andra näringsämnen i matsmältningssystemet för att bli absorberad. Om du tar BCAA direkt efter din ”proteinshake” eller med din middag, absorberar du mindre av aminosyrorna än om du tar dem mellan måltiderna eller under träningen (när magen är troligen ganska tom). Om du inte tränar på tom mage eller om du äter många måltider under dagen, så kan det första på morgonen vara den bästa tiden att ta din BCAA. Till skillnad från hela proteiner som ska spjälkas till aminosyrorna i matsäcken så tas BCAA upp väldigt fort utav kroppen. Vid intagning av BCAA omedelbart före träningspasset så kan man få både en mental boost och en snabb start vid återhämtning av musklerna. Detta är ett dock beslut som är upp till var och en att ta. Som sagt så kan man vara flexibel med det, prova olika tillfällen och känn efter vilket som passar en bäst. Inget tillfälle kommer skada personen, dock kanske minska effekten av aminosyrorna. Man får själv värdera effekterna och biverkningarna av de olika tillfällena och bedöma själv.

BCAA vid viktnedgång?

Detta ämnet har man börjat studera mer på nu på senare tid och resultaten är inte så många, exempelvis i jämförelse med proteinpulver och kreatin som är länge forskat kring.

Läs mer om protein och kreatin här!

Mycket av resultaten har visat sig vara positiva och att BCAA har en positiv effekt på kroppen då man vill gå ner i vikt. Det betyder dock inte att man kan äta vad man vill så länge personen intar BCAA, utan aminosyrorna hjälper snarare ens kropp optimera fettförbränning när man redan är på en diet. Det är nämligen så att aminosyrorna hjälper till att spara glykogenet (lagrar kolhydrater) och utökar insulinkänsligheten vilket ger snabbare resultat vid viktnedgångsdieter. Den mest positiva och viktiga effekten av att inta BCAA vid viktnedgång är att den hjälper kroppen bevara muskelmassa samtidigt som man tappar i fett. Utöver att man behåller muskelmassa med hjälp av BCAA under viktnedgång så behöver kroppen dessa aminosyrorna under en processen. Kroppen behöver mer protein vid en viktnedgång eftersom man konsumerar mindre kalorier från kolhydrater & fett när man försöker gå ner i vikt och då kommer kroppen att behöva använda en del av proteinet som energi istället för till muskeluppbyggnad. Detta gör att proteinbehovet ökar vid viktnedgång. Genom att konsumera BCAA så kan kroppen använda de aminosyrorna som extra energi istället för att använda sig av proteinet.

Påverkning på hormonerna?

När det kommer till att bygga muskler och prestera bra i gymmet så har hormonerna en stor inverkan på resultatet. De viktigaste är testosteron, insulin och tillväxthormon vilket hjälper kroppen utveckla muskler. Dessa tre spelar en stor roll när det kommer till din muskeltillväxt och BCAA har visat sig ha en väldigt positiv effekt på kroppens utsöndring av de tre.

Testosteron är det mest välkända hormonet. Med hjälp av BCAA innan träning så kan kroppens utsöndrande av denna hormon öka vilket i sin tur hjälper kroppen med muskeltillväxten. Detta är eftersom att under intensiv styrketräning så höjs kroppens testosteronvärden naturlig och efter träning så börjar den sjunka till normal nivå igen. Använder man BCAA innan träningspasset håller sig testosteronnivåerna högre under flera timmar, därav så kan det hjälpa kroppen att maximera muskeltillväxten utifrån ett enstaka gympass.

BCAA hjälper också till att sänka kortisolnivån i kroppen vilket leder till att muskelmassan byggs upp och inte bryts ner. Aminosyrorna har också visat sig öka insulinkänsligheten vilket hjälper kroppen lättare tappa fett, bygga muskler och motverka diabetes.

Aminosyrorna är ett garanterat och funktionellt sätt att manipulera hormonerna i kroppen naturligt för att kunna maximera resultaten på gymmet.

Biverkningar av ta BCAA

Det finns inte många resultat på biverkningar av att ta BCAA som skadar personer men några som forskning idag vet existerar är oftast:

  • förspänning av ledband;
  • muskeltåror
  • slitage och skada på lederna.

Dessa biverkningar uppstår sällan bland konsumenter av BCAA medans effekterna av kosttillskottet är väldigt positivt.

Kostnad:

Priset av en vanlig ”BCAA-tub” ligger på runt 200-300kr beroende på vilket företag produkten säljs från och vilket innehåll den har. En tub innehåller allt mellan 200g upp till flera kilo BCAA. Prismässigt kostar BCAA runt 3–4 kr per dagsdos. När det gäller priset så ska man tänka på att det varken är antalet kapslar eller mängden pulver i ”tuben” som är avgörande, utan innhållet, mängden BCAA, L-leucin L-Isoleucin L-Valin och andra aminosyror.

Studier:

Studie på levercancer i samband med BCAA:

https://core.ac.uk/download/pdf/16336509.pdf

Studie på kopplingen mellan BCAA och prestationsförbättring:

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1257639/FULLTEXT01.pdf

Studie på BCAA och konsumtion efter träningspass:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28638350

Studie på BCAA och proteinsyntes:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5568273/

Slutsats:

Kosttillskottet BCAA har många fördelar och hjälper kroppen maximera resultaten i vid styrketräning då de höjer testosteronnivån i kroppen under träningspassen. Det har dock kommit fram resultat som visar på vissa biverkningar med aminosyrorna, men de är väldigt sällan konsumenter upplever dessa biverkningar. När det gäller kostnaden för BCAA-produkten så är det viktigast att titta på innehållet och inte mängden. Vilka aminosyror innehåller produkten?

Studier har även visat på mycket positiva resultat att ta BCAA vid viktnedgång. Aminosyrorna hjälper kroppen maximera resultaten av dieten under viktnedgången samtidigt som den hjälper kroppen bevara muskler då kroppen också tappar fett. Om en person inte vill inta BCAA så finns ersättare. Genom att inta de essentiella aminosyrorna från andra källor, så som animaliska produkter, tar det längre tid för kroppen att spjälka dessa aminosyror eftersom de sitter ihop i intakta kedjor. Detta gör så att effekterna av aminosyrorna tar längre tid att ”kicka” igång, dock så ökar tillväxthormonerna i kroppen. En rekommendation är att inta aminosyror från båda källor, animaliska produkter och BCAA-tillskott. Om man är en seriös tyngdlyftare eller seriös på gymmet så borde man överväga att inta BCAA eftersom effekterna är väldigt positiva och resultaten kommer troligen förbättras.-

LÄMNA ETT SVAR

Ange din kommentar!
Ange ditt namn här